понеделник, 28 септември 2015 г.

ПРИРОДА, ИСТОРИЯ И ЛИТЕРАТУРА СИ ДАВАТ СРЕЩА В ИСКЪРСКИЯ ПРОЛОМ

Здравейте, мили читатели! Ето ме отново с история.
През месец август 2015 г. отново имах няколко дни, свободни както от работа, така и от семейството. Звучи по-кофти, отколкото е; просто съпругът ми замина заедно с детето ни, на гости на родителите си. Аз останах сама в София с няколко дни, които можех да използвам изцяло по свое усмотрение. Вие се сещате в какво съм инвестирала това блажено време. В пътешествия, разбира се, както и събиране на печати и марки на БТС. Бях си намислила няколко еднодневни маршрута на малко разстояние от столицата.


„Седемте престола“ e православен манастир в Софийска епархия, намиращ се в Стара планина, край с. Еленов дол, община Своге, Софийска област, близо до границата с Врачанска област.

До автомобилния път, водещ към с. Очин дол, на обзорно място се намира изграденият през 2005 г. комплекс „Дядо Йоцо”. Основна забележителност е 5-метровата скулптора на Вазовия герой дядо Йоцо от разказа „Дядо Йоцо гледа”. Проектът за паметника е дело на скулпторите Моника Игаренска и Георги Тишков, по идея на Огнян Петров, роден в същото село, и с подкрепата на общ. Мездра, държавата и други дарители. Скулптурата е изработена от бял врачански камък. GPS: 43º05’35.63”N 23º27’59.27”Е

Равносметката от този ден изглежда така:

период
бюджет-лв
дистанция-км
снимки-бр.
9.8.2015
43
156 (втч. 24 пеш)
72

Следващият маршрут, който си бях харесала из дефилето, беше Вазовата пътека и Лакатнишките скали. Но разговор с двама местни жители (от Своге и от Бов) ме убеди, че няма смисъл да се качвам до водопада Скакля, т.к. сега е неговият минимум и реално няма вода, която да пада от високия скален венец. Това бе разочарование, но е по-добре, че го разбрах, преди да се изкача до водопада, все пак. Така маршрутът от с. Бов отпадна от плановете ми. Остана Лакатник с неговите скали, пещери и Житолюб. 

Бях планирала разходка из Лакатнишките околности за 14.08.2015 г., но предишния ден си нараних левия крак, затова отложих този преход с 1 седмица, за да успея да се възстановя. Следващият почивен ден, който можех да посветя на Лакатнишките красоти, беше доминиран от проливни валежи и гръмотевични бури из цялата страна. В прогнозата се казваше, че в такива условия разходка в планината = самоубийство! Нямаше как, отказах се, макар предния ден да си купих хубави планинарски обувки. Щях още малко да отложа тестването им. Все пак в началото на септември ми предстоеше кратък отпуск. При подходящо време щях да се възползвам; още повече, че ми пропадна 1 пътуване из Централен Балкан през този отпуск. Нещо трябваше да се промени и аз си направих нови планове за отпуска.
За мой късмет на 3 септември 2015 г. времето беше лятно, с много слънце и аз най-сетне щях да се отправя към така жадувания от мен Лакатник, и да изпробвам новите си планинарски обувки. Оказаха се страхотни. Дори този път, за мой късмет, си имах компания – моята скъпа приятелка и кума Нели щеше да дойде с мен. Както се казва, „по-хубаво от рожден ден!“. Хванахме влака София-Мездра сутринта в 8,20 и в 9,33 ч. слязохме в с. Гара Лакатник. Бързо се ориентирахме „на терен“ за пътеката и поехме нагоре, към скалите. 

Алпийски заслон „Орлово гнездо“
Карстов извор „Житолюб“
Паметник на септемврийците върху Лакатнишките скали
Паметник на загиналите алпинисти в с. Лакатник
Точно в 20 ч. под металния кръст свещенник изнася кратка служба в памет на загиналите алпинисти и за здравето на всички лакатничани. С патриотични песни и скандирания факлоносците изминават за около 40 мин. разстоянието от кръста в планината и се присъединяват към веселбата на селския площад.

Ресторант „Пещерата“
Адрес:Гара Лакатник, Републикански път 2-16.

На връщане успях да снимам от влака скалния феномен Джуглата при с. Церово.
Равносметката от този втори ден из дефилето е, както следва:

период
бюджет-лв
дистанция-км
снимки-бр.
3.9.2015
23
117
67

Последната част от моите пътешествия, посветени на Искърския пролом (поне за тази година), беше Вазовата екопътека от С.Бов до с. Заселе и посещение на Осеновлашкия манастир. Това се случи на 27 септември. За манастира няма да ви разказвам отново; вече го направих. Сега ще се фокусираме върху един от любимите маршрути за разходки из Дефилето на Патриарха на българската литература – Иван Вазов. Беше дъждовен ден. Много дъждовен. По план трябваше да посетя крепостта Цари Мали град и ферма за щрауси в Долна баня, но поради липса на интерес от страна на туристите, тази програма пропадна. От агенцията ми се обадиха и ме попитаха искам ли да сменя програмата или да ми върнат парите. Разбира се, че исках. От месеци планирах този ден да съм извън столицата. Щеше да е ужасно да не успея да се махна за ден. От възможните алтернативи, които ми предложиха, избрах Вазовата екопътека. Сигурно помните, че я планирах за август, но местни хора ме разубедиха, защото нямало вода. Сега може би щеше да има, покрай всичките дъждове, които потопиха страната предишните седмици. Не се подвоумих и се прехвърлих към тази програма. Като част от подготовката си купих дъждобран. Не намерих нищо качествено, затова си взех китайски за 1 лв. Все щеше да издържи 1 ден.

Живописният водопад "Скакля" е съвкупност от няколко стъпала, първото от които е с височина 85 м., второто – 20 м., а след него следват още няколко по-ниски скока. Всички те формират общата височина - 120 м.

Тази туристическа атракция е лесно достъпна и се намира в непосредствена близост до жп гара Бов, маркирана пътека води до местността, а оттам се открива неповторима гледка към селището.

От 29 Април 2007 г. е официално открита "Вазовата екопътека", свързваща с. Заселе и гара Бов. Пътеката е с нови огради, мостове, а е добавено и нощно осветление на всеки 5 метра по ръба на скалния венец покрай пътеката. Има кошчета за боклук, пейки, беседки и информационни табла.
Равносметката от този ден изглежда по следния начин:

период
бюджет-лв
дистанция-км
снимки-бр.
27.9.2015
31
162+6 пеш
54

Вече сте си дали сметка защо така озаглавих този материал. Всички чудеса на Майката-Природа, събрани в и около Искърския пролом, както и самият той; исторически и културни паметници с непреходна стойност; обичани от всички автори и любими литературни персонажи; всичко това, обединено в едно хармонично цяло; обусловено от главната географска категория – Географското положение. Което пък е връзката с най-любимата ми наука завинаги – Географията!

Беше ми много приятно да споделя тези дни с вас! Снимки можете да разгледате в галерията. До скоро!

Няма коментари:

Публикуване на коментар